Thursday, February 16, 2012

Kenapa Allah menciptakan syaitan?

Tajuk: Ustaz Ismail Kamus [ Kenapa Allah Cipta Syaitan ]
Sumber: http://youtu.be/cqtkGT0cA_g
Durasi: 2m

Penceramah: Ustaz Ismail Kamus




[0:07] Ada orang soal, dia kata: "Kenapa Tuhan buat syaitan tu? Kan payah kita. Kan syaitan takde kan senang kita, sembahyang ..."


[0:15] Ada orang kata: "Kan susah. Buat apa ... syaitan tu. Menyemakkan dunia je."

Betullah.


[0:22] Sebenarnya Allah Ta'ala nak angkatkan darjat kita.


[0:26] Maknanya: bila kita ini ada perlawanan; nafsu ada, syaitan ada.


[0:33] Ada dia punya lawan dia.

Akal ada, hati ada; lawan.


[0:38] Bila menang... ha, itu.


[0:41] Kalau kita buat contoh, senang; macam main bola jugalah.


[0:45] Main bola tu kalau goalkeeper tak ada, apa macam?


[0:50] Dia skor bola pun, masuk pun, orang tak hairan; goalkeeper tak ada, masuklah.


[0:55] Maka, malaikat, tak ada perjanjian. Malaikat tak ada perjanjian.


[1:01] Malaikat, nafsu tak ada. Tak ada.


[1:07] Lawan tak ada.


[1:09] Maka malaikat, Allah perintah dia sujud; dia sujudlah.


[1:14] Sujud. Beribu-ribu tahun sujud.


[1:17] Tak complain pun dia.


[1:18] Tak ada: "Lama sangat, penat aku.", dia kata.

Tak ada.


[1:23] Malaikat tak pandai.


[1:25] Manusia ni, ha, tengok: kalau dia berjaya lawan hawa nafsu dia; naik dia.


[1:34] Tapi kalau kalah; berdentum dia.


[1:37] Maka Allah Ta'ala beri dia hati, beri dia akal.


[1:41] Akal ini jangan dirosakkan dia.


[1:47] Binatang tak ada langsung.


[1:50] Dia kira nafsu dia aje.


[1:51] Maka manusia duk tengah-tengah.

Silap, turun. Bagus, naik.

Kan begitu.

.......

23 Rabiulawal 1433H / 16 Feb 2012M, Khamis.

No comments :

Post a Comment