Sumber: http://youtu.be/i6AGHn9EyY8
Durasi: 3m 18s
Penceramah: Maulana Mohd. Asri Yusoff
Nota: Satu klip video dengan dua persoalan.
[0:01] Masalah tu kurang jelas sikit soalan tadi.
[0:04] Dari segi wakaf tu ada beberapa, kan. Tujuh ayat; makna tujuh kali wakaflah.
[0:09] Kalau kita toksey wakaf belaka pun, kita baca: boleh. Sah.
*toksey -- tak nak
[0:13] Sah. Tak apa.
[0:16] Serupa... [Membaca Surah al-Ikhlas, ayat 1]
(1) قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
[Terjemahan Basmeih] Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa; (1)
... tu kita baca satu nafas dok. Sambung dengan wasal; tak apa.
Sah.
[0:22] Cumanya hok lebih moleknya, kita berhenti-berhenti dah ada wakaf tu kan.
[0:27] Ke nak tanya tu maksudnya: wakaf berbeza?
[0:31] Ha, tu tidak jelas soalan.
[0:34] Sebab... [Membaca Surah al-Fatihah, ayat 7]
(7) صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ
[Terjemahan Basmeih] Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. (7)
[0:41] Kalau Syafie: satu ayat.
Kalau Malik, dua ayat situ tu. Bismillah dia tidak kira satu ayat, Malik.
Itu ke maksudnya?
[0:51] Kalau mengikut Syafie, Ahmad, dan lain-lain; ...
(1) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
[Terjemahan Basmeih] Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (1)
... dalam Fatihah tu satu ayat.
[0:56] Jadi... [Membaca sebahagian Surah al-Fatihah, ayat 7]
(7) ... صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ
... dan seterusnya tu: satu ayat.
Jadi campur semua tu: tujuh ayat.
[1:06] Kalau Hanafi, dia kata...
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
... tu bukan satu ayat daripada Fatihah. Serupa juga Malik.
[1:13] Lepas tu, tidak ke Fatihah ni tujuh ayat?
Kalau kita tak kira hok tu, jadi enam dohla.
[1:19] Ha, dia bahagi tempat tadi: [Membaca sebahagian Surah al-Fatihah, ayat 7]
(7) ... صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ
Ha, situ satu.
Bahagi dua situ.
[1:25] [Membaca sebahagian Surah al-Fatihah, ayat 7]
(7) غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ ...
..., ha, satu pula; dua.
Jadi tujuh juga.
[1:30] Ke hok tu maksudnya?
[1:32] Tak jelas tu.
Ha, tak apalah. Kita buwi kedua-dua dah. Kedua-dua jawapan.
[1:38] Lepas tu, berkenaan dengan imam-imam hadis ni: Adakah dia tidak ikut mazhab?
-- Memang.
[1:44] Yalah. Ramainya, dia tak ada mazhab, tidak terikat; terutamanya Bukhari.
[1:49] Kita sudah banyak kali dah sebut sebelum pada ni pun. Memang dia ada mazhab dia sendiri.
[1:55] Banyak perkara kita tengok, dia tak sesuai dengan hok ni, kadang-kadang tak sesuai dengan hok ni, kadang-kadang tak sesuai dengan hok ni.
[2:01] Kadang-kadang dia sesuai dengan hok ni. Kadang-kadang dia sesuai dengan hok luar daripada empat mazhab.
[2:08] Itu tak apa sebab dia orang 'berlesen'. Orang berlesen.
[2:12] Dia berlesen pula lesen besar pula, internasional. Lesen antarabangsa ni, bukan dalam negeri satu tempat, tak. Boleh.
[2:22] Dan boleh dikatakan kebanyakan ulama hadis ni, dia memang tidak terikat.
[2:27] Kalau orang kata: ada orang kata dia ni bermazhab ni.
Itu orang panggil "muntasib" sahaja. Muntasib.
[2:34] Bukan makna dia "muqallib" dengan erti serupa orang ramai ni ikut betul-betul -- tak. Tidak lagu tu.
[2:39] Banyak perkara, kalau dia tak setuju, dia tak ikut.
Itu cara ulama hadis.
[2:45] Orang panggil "fuqaha muhaddithin".
Hok lagu tu: fuqaha muhaddithin.
[2:50] Ada juga muhaddithin dia muhaddith saja, dia tak cagho ke hukum. Dia tak cagho.
Dia kira hukum hadis, nak tengok sanad, sahih; begitu saja.
*cagho -- hirau
[2:57] Tapi kalau macam Bukhari ni, orang panggil: fuqaha muhaddithin.
Dia bukan muhaddith saja.
[3:02] Dia mujtahid juga. Hok lagu tu orang panggil: fuqaha muhaddithin.
[3:08] Dan dia ni besar. Ada mazhab dia yang tersendiri.
Nak tahu mazhab dia; kena tengok kitab dia. Bukhari yang kita baca ni la.
[3:16] Wallahu 'alam.
.......
12 Rabiulawal 1433H / 5 Feb 2012M, Ahad.
Dikemaskini: 17 Rabiulawal 1433H / 10 Feb 2012M, Jumaat.
No comments :
Post a Comment